Załącznik do Zarządzenia
Nr OPS.021.09.2017
z dnia 27.09.2017
Regulamin Organizacyjny
Ośrodka Pomocy Społecznej
w Gierałtowicach
ROZDZIAŁ I - POSTANOWIENIA OGÓLNE
§ 1
Regulamin organizacyjny określa organizację wewnętrzną w Ośrodku Pomocy Społecznej w Gierałtowicach, zakres zadań na poszczególnych stanowiskach pracy oraz zasady funkcjonowania Ośrodka.
§ 2
1. Ośrodek Pomocy Społecznej w Gierałtowicach, zwany dalej „Ośrodkiem", jest samodzielną jednostką organizacyjną Gminy Gierałtowice, nie posiadającą osobowości prawnej, działającą jako wyodrębniona jednostka budżetowa.
2. Ośrodek wykonuje zadania własne i zlecone gminy, a także zadania z zakresu administracji rządowej z pomocy społecznej, a także inne zadania określone w Statucie Ośrodka Pomocy Społecznej.
3. Ośrodek funkcjonuje na zasadzie jednoosobowego kierownictwa, służbowego podporządkowania, podziału uprawnień i obowiązków oraz indywidualnej odpowiedzialności związanej z wykonywaniem zadań.
§ 3
1. Ośrodkiem kieruje i reprezentuje na zewnątrz Kierownik zatrudniony przez Wójta Gminy Gierałtowice, zwany dalej „Kierownikiem”.
2. Kierownik kieruje Ośrodkiem przy pomocy:
1) Zastępcy Kierownika,
2) Głównego księgowego.
3. Kierownik odpowiada za realizację zadań Ośrodka i składa corocznie Radzie Gminy Gierałtowice sprawozdanie z działalności Ośrodka oraz przedstawia potrzeby w zakresie zadań pomocy społecznej.
4. W ramach kierowania Ośrodkiem Kierownik wydaje zarządzenia, regulaminy, instrukcje.
5. W ramach udzielonego umocowania Kierownik może zaciągać zobowiązania finansowe do wysokości środków finansowych, określonych w planie finansowym Ośrodka.
6. Kierownik załatwia sprawy indywidualne z zakresu administracji publicznej na podstawie upoważnienia Wójta Gminy Gierałtowice, w tym wydaje decyzje, postanowienia i zaświadczenia.
7. Kierownik Ośrodka jest zwierzchnikiem służbowym w stosunku do pracowników Ośrodka i wykonuje czynności w sprawach z zakresu prawa pracy.
8. Zastępca kierownika upoważniony jest do załatwiania wszelkich spraw indywidualnych, na podstawie stosownych upoważnień.
9. W czasie nieobecności Kierownika Ośrodkiem kieruje Zastępca Kierownika.
§ 4
Do podstawowych obowiązków i uprawnień Kierownika Ośrodka należy kierowanie realizacją zadań Ośrodka w oparciu o obowiązujące przepisy prawa, a w szczególności:
- kierowanie Ośrodkiem zgodnie z obowiązującymi przepisami,
- reprezentowanie Ośrodka we wszystkich sprawach dotyczących jego działalności
- koordynacja i nadzór na pracą pracowników Ośrodka,
- wydawanie z upoważnienia Wójta decyzji administracyjnych w sprawach pomocy społecznej i innych powierzonych zadań,
- wydawanie przepisów wewnętrznych w sprawach organizacji i funkcjonowania Ośrodka,
- racjonalne gospodarowanie środkami finansowymi zgodnie z obowiązującymi przepisami,
- zapewnienie racjonalnego wykorzystania czasu pracy i przestrzegania dyscypliny pracy przez podległych pracowników,
- kontrolowania stopnia realizacji zadań przez podległych pracowników,
- dokonywanie okresowych ocen pracowników,
- właściwa realizacja polityki kadrowej, szkoleniowej i socjalno - bytowej,
- kształtowanie polityki płacowej w oparciu o obowiązujące przepisy,
- kształtowanie polityki finansowej w oparciu o zasady gospodarki finansowej obowiązującej jednostki budżetowe,
- określenie zakresu obowiązków i uprawnień na stanowiskach pracy,
- podejmowanie innych decyzji należących do zadań Ośrodka, podpisywanie pism i dokumentów wychodzących z Ośrodka,
- współpraca z Komisjami przy Radzie Gminy Gierałtowice,
- składanie Radzie Gminy Gierałtowice corocznych sprawozdań z działalności Ośrodka oraz przedstawianie potrzeb w zakresie pomocy społecznej,
- gospodarowanie mieniem Ośrodka,
- opracowanie planów finansowych i właściwe gospodarowanie finansami Ośrodka.
§ 5
Do zadań Zastępcy Kierownika należy w szczególności:
- nadzór nad wykonywaniem działań związanych z realizacją zadań wynikających z ustawy o pomocy społecznej oraz innych ustaw przez podległe komórki organizacyjne Ośrodka,
- współudział w przygotowywaniu propozycji do projektu budżetu Ośrodka w zakresie zadań realizowanych przez podległe komórki organizacyjne,
- realizacja zadań wynikających z przyjętego budżetu Ośrodka,
- koordynowanie współpracy podległych komórek organizacyjnych,
- współpraca z organizacjami pozarządowymi i instytucjami działającymi w zakresie pomocy społecznej na rzecz osób starszych, niepełnosprawnych i bezdomnych oraz na rzecz dzieci i rodzin, a także prowadzącymi pracę socjalną,
- sprawowanie nadzoru nad realizacją uchwał Rady Gminy, zarządzeń Wójta Gminy oraz regulaminów i zarządzeń Kierownika w zakresie swoich kompetencji,
- wydawanie decyzji z zakresu administracji publicznej w czasie nieobecności Kierownika na podstawie upoważnienia Wójta Gminy Gierałtowice,
- podpisywanie w zastępstwie Kierownika, sprawozdań oraz pism wychodzących na zewnątrz Ośrodka,
- poradnictwo i udzielanie informacji klientom w zakresie dostępu do uprawnień i dodatków mieszkaniowych i energetycznych,
- prowadzenia postępowań i wydawania decyzji administracyjnych w sprawach dodatków mieszkaniowych i energetycznych,
- realizacji dodatków mieszkaniowych i energetycznych w formie pieniężnej,
- planowanie, podział i realizacja środków finansowych, przeznaczonych na dodatki mieszkaniowe i energetyczne oraz prowadzenie dokumentacji w tym zakresie,
- poradnictwo i udzielanie informacji klientom w zakresie dostępu do uprawnień i stypendiów socjalnych oraz zasiłków szkolnych,
- prowadzenia postępowań i wydawania decyzji administracyjnych w sprawach stypendiów socjalnych oraz zasiłków szkolnych,
- realizacji stypendiów socjalnych i zasiłków szkolnych w formie pieniężnej lub niepieniężnej,
- planowanie, podział i realizacja środków finansowych, przeznaczonych na stypendia socjalne i zasiłki szkolne oraz prowadzenie dokumentacji w tym zakresie,
- terminowe sporządzanie analiz i sprawozdań z zakresu prowadzonych spraw.
§ 6
Do zadań Głównego Księgowego należy w szczególności:
- prowadzenie zgodnie z obowiązującymi przepisami i zasadami rachunkowości jednostki i jej gospodarki finansowej polegającej zwłaszcza na:
- zorganizowaniu sporządzania, przyjmowania, obiegu, archiwizowania i kontroli dokumentów w sposób zapewniający właściwy przebieg operacji gospodarczych;
- sprawozdawczości finansowej;
- bieżącym i prawidłowym prowadzeniu księgowości oraz sporządzaniu kalkulacji wynikowej kosztów wykonywanych zadań i sprawozdawczości finansowej w sposób umożliwiający terminowe przekazywanie rzetelnych informacji ekonomicznych;
- terminowym i prawidłowym rozliczaniu osób majątkowo odpowiedzialnych za mienie jednostki;
- prawidłowym i terminowym dokonywaniu rozliczeń finansowych;
- nadzorowaniu całokształtu prac z zakresu rachunkowości wykonywanych przez poszczególnych pracowników jednostki;
- prowadzenie gospodarki finansowej jednostki polegające na:
- wykonywaniu dyspozycji środkami pieniężnymi zgodnie z przepisami dotyczącymi zasad wykonywania budżetu,
- zapewnianiu pod względem finansowym prawidłowości umów zawieranych przez jednostkę,
- przestrzeganiu zasad rozliczeń pieniężnych,
- zapewnieniu terminowego ściągania należności i dochodzenia roszczeń spornych oraz spłaty zobowiązań,
- analiza wykorzystania środków przydzielonych z budżetu lub środków pozabudżetowych i innych będących w dyspozycji jednostki,
- dokonywanie kontroli przeprowadzonych operacji gospodarczych oraz sprawdzanie prawidłowości i legalności ich udokumentowania:
- dowodem dokonania przez głównego księgowego kontroli wewnętrznej operacji gospodarczej jest jego podpis złożony na dokumentach tej operacji,
- złożenie podpisu oznacza, że sprawdził, iż operacja została uznana przez właściwych rzeczowo pracowników za prawidłową pod względem merytorycznym, że nie zgłasza zastrzeżeń do legalności operacji i rzetelności dokumentu, w którym operacja ta została ujęta,
- złożenie podpisu oznacza również, że posiada środki finansowe na pokrycie zobowiązań wynikających z operacji gospodarczej, operacja mieści się w planie finansowym oraz, że stwierdził formalno - rachunkową prawidłowość dokumentu dotyczącego tej operacji.
- opracowywanie projektów przepisów wewnętrznych dotyczących prowadzenia rachunkowości, wydawanych przez Kierownika,
- opracowywanie zbiorczych sprawozdań finansowych z wykonania budżetu i ich analizy,
- opracowywanie innych sprawozdań związanych z zakresem zadań,
- sporządzanie planów finansowych dotyczących opracowywania projektów budżetu na każdy rok budżetowy w zakresie dochodów i wydatków budżetowych,
- sporządzanie harmonogramu dochodów i wydatków,
- przestrzeganie przepisów ustawy o finansach publicznych,
- prowadzenie wszelkiej korespondencji dotyczącej spraw finansowo – księgowych,
- współpraca z bankiem, Urzędem Skarbowym oraz innymi instytucjami,
- terminowe dokonywanie zapłat faktur i rachunków,
- miesięczne uzgadnianie ksiąg rachunkowych,
- współpraca z innymi pracownikami Ośrodka w zakresie dotyczącym księgowości,
- prowadzenie finansów na potrzeby projektów systemowych,
- wypełnianie obowiązków wynikających z przepisów regulujących VAT w zakresie działalności gospodarczej Ośrodka.
ROZDZIAŁ II - ORGANIZACJA OŚRODKA
§ 7
1. Funkcjonowanie Ośrodka opiera się na zasadzie służbowego podporządkowania, podziału obowiązków i indywidualnej odpowiedzialności za wykonywanie powierzonych zadań.
2. Wszyscy pracownicy Ośrodka zobowiązani są do współpracy i współdziałania w celu sprawnej realizacji zadań Ośrodka.
3. Strukturę organizacyjną Ośrodka przedstawia schemat stanowiący załącznik nr 1 do niniejszego Regulaminu.
§ 8
1. Zadania Ośrodka są realizowane poprzez następujące komórki organizacyjne:
- Dział Pomocy Społecznej – symbol PS
- Dział Świadczeń Rodzinnych, Wychowawczych i Alimentacyjnych- symbol ŚRWiA
- Samodzielne jednoosobowe stanowisko asystenta rodziny – symbol AR
- Dział Finansowo-Administracyjny- symbol FA
§ 9
1. Komórki organizacyjne Ośrodka tworzone są z uwzględnieniem charakteru zadań i potrzeb
społecznych, w celu skutecznego i racjonalnego funkcjonowania Ośrodka.
2. Komórki organizacyjne zobowiązane są do współpracy w celu realizacji zadań Ośrodka.
§ 10
Do poszczególnych komórek organizacyjnych należą w szczególności zadania z zakresu:
1) Dział Pomocy Społecznej:
- rozpoznawanie i ustalanie potrzeb z zakresu pomocy społecznej w Gminie Gierałtowice,
- wspomaganie osób i rodzin wymagających pomocy w osiągnięciu możliwie pełnej aktywności społecznej,
- zapobieganie procesowi marginalizacji osób i grup, a także przeciwdziałanie negatywnym zjawiskom w środowisku,
- współdziałanie z osobami, grupami, społecznościami mające na celu rozwijanie u nich zdolności i motywacji do rozwiązywania własnych problemów,
- przyjmowanie indywidualnych zgłoszeń / wniosków / o udzielenie pomocy społecznej,
- rozpoznawanie potrzeb osób i rodzin w drodze wywiadu środowiskowego i przedkładanie propozycji w zakresie przyznania świadczeń,
- sporządzanie wymaganej dokumentacji wraz z załącznikami dla celów przyznania świadczeń z pomocy społecznej,
- udzielanie pomocy w postaci poradnictwa,
- współpraca z organizacjami społecznymi, kościołem, stowarzyszeniami, osobami prawnymi w zakresie realizowanej przez nich działalności charytatywnej i pomocy społecznej,
- współdziałanie z placówkami służby zdrowia / lekarzem rodzinnym / pielęgniarką środowiskową,
- analizowanie celowości przyznania i prawidłowości wykorzystania środków przez osoby i rodziny, które otrzymują pomoc,
- wprowadzanie danych osobowych do systemu informatycznego „HELIOS”,
- przeprowadzanie wywiadów społecznych celem przyznania dodatku mieszkaniowego, świadczeń rodzinnych , świadczeń wychowawczych i do spraw funduszu alimentacyjnego,
- prowadzenie pracy socjalnej,
- sporządzanie kontraktów socjalnych dla celów pomocy społecznej i dla celów projektów systemowych.
- współdziałanie z instytucjami i organizacjami w zakresie pomocy społecznej,
- przygotowywanie decyzji administracyjnych dotyczących przyznania /odmów/świadczeń pomocy społecznej,
- terminowe sporządzanie list wypłat zasiłków / do kasy i na konta bankowe,
- prowadzenie ewidencji odwołań od decyzji administracyjnych i przekazywanie akt w tej sprawie do organów odwoławczych,
- prowadzenie ewidencji pomocy świadczonej w naturze i w usługach,
- sporządzanie sprawozdań i analiz w zakresie wykorzystania środków z pomocy społecznej,
- nadzór nad realizacją gminnej strategii rozwiązywania problemów społecznych,
- archiwizacja dokumentów ośrodka pomocy społecznej,
- praca w przydzielonych rejonach działania,
- udzielania wsparcia, pełnoletnim wychowankom opuszczającym formy pieczy zastępczej, wynikającego z ustawy o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej,
- Dział Świadczeń Rodzinnych, Wychowawczych i Alimentacyjnych:
- realizacja zadań wynikających z ustawy o świadczeniach rodzinnych,
- realizacja zadań wynikających z ustawy o pomocy osobom uprawnionym do alimentów,
- realizacja zadań wynikających z ustawy o pomocy państwa w wychowywaniu dzieci,
- poradnictwo i udzielanie informacji klientom w zakresie dostępu do uprawnień i świadczeń rodzinnych, świadczeń z funduszu alimentacyjnego, świadczeń wychowawczych,
- planowanie, podział i realizacja środków finansowych, przeznaczonych na świadczenia rodzinne, wychowawcze oraz alimentacyjne oraz prowadzenie dokumentacji w tym zakresie,
- terminowe sporządzanie analiz i sprawozdań z zakresu prowadzonych spraw,
- współpraca z działem Finansowo-Księgowym w zakresie rozliczeń miesięcznych i kwartalnych,
- przygotowywanie projektów decyzji administracyjnych w sprawie świadczeń rodzinnych, świadczeń wychowawczych, świadczeń z funduszu alimentacyjnego,
- prowadzenie postępowań administracyjnych w sprawie uchylenia lub zmiany wybranych decyzji oraz w sprawie nienależnie pobranych świadczeń,
- przygotowywanie zaświadczeń w sprawie realizowanych świadczeń, odpowiadanie na korespondencję w sprawie świadczeń z zachowaniem terminów do załatwienia sprawy;
- przygotowywanie dokumentacji do wypłaty świadczeń,
- współpraca z komornikami sądowymi ,biurami informacji gospodarczej oraz innymi instytucjami (prokuratura, urząd pracy, itp.) w zakresie ustawy o pomocy osobom uprawnionym do alimentów,
- przygotowywanie dokumentów do przekazania akt do składnicy akt,
- Samodzielne jednoosobowe stanowisko asystenta rodziny:
- sporządzanie i realizacja planu pracy z rodziną we współpracy z członkami rodziny i przy wsparciu pracownika socjalnego oraz prowadzenie dokumentacji dotyczącej pracy z rodziną,
- opracowanie we współpracy z członkami rodziny i koordynatorem rodzinnej pieczy zastępczej planu pracy z rodziną skoordynowanego z planem pomocy dziecku umieszczonemu w pieczy zastępczej,
- udzielanie pomocy rodzinom w poprawie ich sytuacji życiowej, zawodowej i społecznej, w tym w zdobywaniu umiejętności prawidłowego prowadzenia gospodarstwa domowego i w rozwiązywaniu problemów socjalnych,
- monitorowanie funkcjonowania rodziny po zakończeniu pracy z rodziną,
- sporządzanie informacji o rodzinie na wniosek sądu i innych instytucji,
- współpraca z Zespołem Interdyscyplinarnym, jednostkami administracji rządowej, organizacjami pozarządowymi oraz podmiotami i osobami działającymi na rzecz dziecka i rodziny,
- dbałość o zachowanie tajemnicy służbowej i ochrony danych osobowych,
- sporządzanie sprawozdań,
- Dział Finansowo-Administracyjny:
W zakresie spraw finansowych:
- opracowanie projektu planu finansowego oraz jego realizacja,
- prowadzenie rachunkowości budżetowej Ośrodka w zakresie powierzonych zadań własnych gminy oraz zleconych,
- opracowywanie okresowych analiz, ocen i prognoz, sprawozdań,
- realizacja świadczeń pieniężnych i przelewów według zleceń poszczególnych działów,
- prowadzenie kasy Ośrodka,
- gospodarowanie środkami trwałymi Ośrodka,
- prowadzenie spraw związanych z ubezpieczeniem mienia,
- prowadzenie spraw z zakresu ustawy prawo zamówień publicznych,
- windykacja należności w drodze postępowania egzekucyjnego w administracji.
W zakresie spraw kadrowo-płacowych :
- prowadzenie spraw kadrowych osób zatrudnianych przez Ośrodek,
- prowadzenie spraw płacowych,
- prowadzenie spraw wynikających z prawa pracy, w tym w szczególności z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy oraz ochrony przeciwpożarowej,
- prowadzenie spraw socjalnych pracowników,
- rozliczanie rachunków za świadczenie usług z tytułu umów zleceń i umów o dzieło,
- przygotowywanie dokumentów do przekazania akt do składnicy akt,
Rozdział III- Organizacja działalności kontrolnej
§ 11
System kontroli w Ośrodku obejmuje kontrolę zewnętrzną i wewnętrzną.
§ 12
Kontrola zewnętrzna prowadzona jest przez służby do tego powołane na podstawie przepisów szczegółowych.
§ 13
Kontrolę wewnętrzną w Ośrodku sprawuje Kierownik Ośrodka.
ROZDZIAŁ IV - POSTANOWIENIA KOŃCOWE
§ 14
1. W sprawach nieuregulowanych niniejszym Regulaminem, a dotyczących funkcjonowania Ośrodka mają zastosowanie właściwe przepisy prawa, w tym ustawy, o których mowa w Statucie Ośrodka.
2. Wszelkie zmiany niniejszego Regulaminu mogą być dokonywane w trybie przewidzianym do jego wprowadzenia.
Informacje:
Data publikacji: |
28/09/2017 |
11:24:03 |
przez: |
Administrator |
|
|
|
Data modyfikacji: |
13/03/2018 |
10:02:16 |
przez: |
Administrator |